HELLO, JE SUIS CLÉMENCE, CONSULTANTE FREELANCE À LYON EN STRATÉGIE DE L'INNOVATION ET NOUVEAUX USAGES.
Normalienne en philosophie & sciences sociales, ex-entrepreneuse dans le digital & les SmartCity, j'accompagne depuis +3 ans grandes entreprises, pure players et institutionnels dans leurs projets d'innovation comme consultante en User Research et Innovation par les usages.
Aguerrie aux outils de Design Thinking et aux méthodes de recherche ethnographiques "Deep Dive", j'ai notamment aidé Pilot, Bledina, l'OPAC, L'Institut Français, SOMFY, ou encore l'ENS à faire évoluer leur approche/produits/services dans une démarché centrée usagers & usages.
MON PORTFOLIO 2015-2017:
STRATEGIC PLANNING
• Prospective studies & Trendbooks paving the way to your innovation project (ex: « Housing in 2030 » – OPAC, « Digital Diplomacy » – L'Institut Français)
• Semiotic matrix & brand platform (ex: Strategic branding– Elle&Vire)
DESIGN RESEARCH & DESIGN THINKING
• Conduct of workshops & one-to-one interview (ex: Service Design of a new research offer – ENS)
• Insights, personas writing & wealth of opportunities to help you seamlessly design sharpened proof of concepts (ex: FoodStyle project on today’s baby food habits – Bledina/DANONE, Service Innovation around writing occasions – Pilot)
GROWTH MARKETING
• Content marketing strategy, based on the scientific study of your audience: relevant keywords to use, cultural references, key needs and pain points to address, language elements and Web browsing behaviors
• Lead generation strategy (ex: Copywriting of a White Book and an online Quizz – Netinup)
• Gamification & product strategy (ex: Modeling of a new digital editorial chart – Angie agency)